شورای شهر با اصلاح نحوه اخذ مطالبات شهرسازی موافقت كرد

از رانتی خواندن یک لایحه در رابطه با پروانه ساختمانی تا انتقاد به تخفیف ۴۰ درصدی قطع درختان

از رانتی خواندن یک لایحه در رابطه با پروانه ساختمانی تا انتقاد به تخفیف ۴۰ درصدی قطع درختان به گزارش فست تریپ، اعضای شورای شهر تهران به کلیات لایحه شهرداری در مورد اصلاح مصوبه نحوه دریافت مطالبات حوزه شهرسازی رای مثبت دادند.


به گزارش فست تریپ به نقل از ایسنا، اعضای شورای شهر تهران بامداد امروز بررسی لایحه "اصلاح مصوبه نحوه دریافت مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران" را روی میز بررسی قرار دادند و مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اعلان اینکه در جلسه کارشناسی که جهت بررسی این لایحه ترتیب داده شده است به سبب این که اطلاعات پایه که ملاک عمل تصمیم گیری مان بود، در دسترس قرار نگرفت و بخشی از اطلاعاتی هم که موجود بود نتوانست به سوالاتمان پاسخ دهد، اظهار داشت: بنا بر این تصمیم گرفتیم که این لایحه را به صحن بیاوریم تا همه اعضاء در مورد آن تصمیم گیری کنند.
مظفر در واکنش به این لایحه اظهار داشت: از آنجا که دو دیدگاه در جلسه وجود داشت نتوانستیم به جمع بندی برسیم. چون که برخی معتقد بودند که این لایحه درآمدزا است و می تواند انگیزه ایجاد کند؛ اما برخی دیگر معتقد بودند که امکان دارد سازندگان هر سال انتظار این تخفیف ها را داشته باشند. بنا بر این به جمع بندی مشترک نرسیده ایم.
ناصر امانی در مخالفت با این لایحه، اظهار داشت: پنج عامل زمین، مصالح، خدمات فنی و مهندسی، عوارض شهرداری و نیروی کار در تولید مسکن موثر هستند؛ اما شما بگویید که سهم شهرداری در ساخت مسکن به تفکیک منطقه چقدر است که حالا می خواهید تخفیف های زیاد بدهید؟.
وی اضافه کرد: معاون شهرسازی می گوید ۱۰۰۰ سازنده در تهران هست اما این ۱۰۰۰ نفر که منتظر این لایحه تخفیفی هستند یک سرپناه برای خانواده نساختند. بلکه مسکن برای آنها تجارت است و اگر یک خانه متری ۵۰ میلیون تومان برای آنها تمام شوند آنرا متری ۲۵۰ میلیون تومان به مردم در شمال تهران می فروشند و حالا مگر عوارض شهرداری چقدر می شود که باید تخفیف بگیرند؟.
این عضو شورای شهر تهران با اعلان اینکه چهار بار عوارض شهرداری را در طول این مدت بالا و پایین کردیم، اظهار داشت: این بالا و پایین کردن ها بی ثباتی در مدیریت شهری را نشان میدهد که به نفع شهر و شهرسازی نیست.
وی با اعلان اینکه این تخفیف ۴۰ درصدی در پرداخت عوارض به کسانی می رسد که از مرحله صدور پروانه عبور کرده و در مرحله نظارت فنی تخلف کرده و حالا می خواهند تخفیف بگیرند، اظهار داشت: اگر این لایحه تصویب شود رانتی است که عموما شامل پروانه بگیرانی است که دنبال بخشودگی تخلفات شان هستند.
عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی هم با اعلان اینکه خوب نیست یک سری مباحث در صحن علنی مطرح شود، اظهار داشت: معاون شهرسازی می گوید که عوارض زیاد است اما این مبلغ عوارض هنوز به سقف سه درصد از سهم مسکن نرسیده است و این در حالیست که باید بپرسم چه کسی عوارض را افزایش داد؟ که شهرداری عوارض را به اینجا رسانده است.
وی با اشاره به تغییر عوارض در سه ماه گذشته، اظهار داشت: ما برای سه ماه هم نمی توانیم برنامه ریزی کنیم؟ این رفتار سیاست گذاری درست نیست. چون که سرمایه داران ما را اداره می کنند و آنها می گویند که ما عوارض مان را نمی دهیم چراکه شهرداری تخفیف هایش را بیشتر می کند و پس از مدتی آنها ما را اداره می کنند و این نگران کننده است.
این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: ما می خواهیم برای ۵۰ هزار میلیارد تومان تصمیم گیری نماییم و نمی شود ظرف ۱۰ دقیقه بدون اطلاعات پایه این مهم رخ دهد.
حبیب کاشانی هم در واکنش منفی به این لایحه اظهار داشت: پیام این لایحه اینست که آنقدر وضع مالی مان خوب شده که می خواهیم ۴۰ درصد تخفیف بدهیم اما در این لایحه عناوینی آمده که اصلا خوب نیست. مثلاً برای جرایم ماده ۱۰۰ یا قطع درختان ۴۰ درصد تخفیف دهیم؟! بر پیشانی شورای شهر چه می نویسند؟ همراه بودن شورا با شهرداری مسجل است اما به ما بگویید که شما در گذشته دو مصوبه گرفتید سرانجام آنها چه شد؟ ما قبول داریم که برای اداره شهر احتیاج به پول است اما این که ۴۰ درصد به احکام ماده ۱۰۰ بدهیم درست نیست.
وی با اعلان اینکه در بعضی مناطق از این لایحه خوشحال و در بعضی مناطق از این لایحه ناراحت هستند، اظهار داشت: در مناطق جنوبی شهرداران ناراحت هستند. چون که چند ملک دارند که باید ۳۰۰ میلیارد تومان بدهند اما با این بخشودگی جرایم ۱۲۰ میلیارد تومان تخفیف داده می شود، اما در مناطق شمالی شهرداران خوشحال هستند چون که تعداد پروانه هایشان زیاد است اما دقت کنید که با این مصوبه به یک دفعه به یک پرونده مثلاً ۴۰۰ میلیارد تومان تخفیف می دهیم که این درست نیست و اگر می خواهیم کاری نماییم باید کارشناسی باشد و با این ببر و بیار و بزن و ببر راهی پیش نمی رود.
کاشانی اضافه کرد: ما هم دلمان برای وضعیت اتوبوس های خراب و کمبود قطعات مترو می سوزد؛ اما می خواهیم کمک نماییم و این راهش نیست که به یک دفعه برای جرایم ماده ۱۰۰ و یا قطع درختان ۴۰ درصد تخفیف دهیم و در آینده نزدیک در تاریخ انقلاب ثبت می شود که این مصوبه رانتی است.
سروری هم در واکنش به این لایحه اظهار داشت: دولت هم به دنبال سرمایه گذار خارجی است. آیا این به معنای کمک به مستکبران است؟ نه این توسعه و رونق تولید است.
وی با اعلان اینکه مقرر است درآمد تولیدی در شهر هزینه شود و این به معنای پیوست اجتماعی است، اظهار داشت: این لایحه باعث تحرک ساخت و ساز در شهر است.
اقراریان هم در واکنش به این لایحه، اضافه کرد: وقتی در عملیات بودجه غیر نقد عقب هستیم، بهتر است بر روی لایه های عقب مانده درآمدی تمرکز نماییم.
وی با اعلان اینکه به سبب مشکلات مالی شاهد می باشیم که پروژه های عمرانی پیشرفت فیزیکی صفر دارند و یا کند پیشرفت می کنند، اظهار داشت: الزاما افزایش درآمدها به معنای تحرک پروژه های عمرانی نیست؛ بلکه به نظرم این درآمدها صرف هزینه های جاری و نگهداشت شهر می شود و این در حالیست که ما یک مرکز عریض و طویل به نام مرکز مطالعات داریم و بهتر است این مرکز، اطلاعات مورد نیاز را به دستمان برساند تا بتوانیم بر مبنای اطلاعات موجود تصمیم گیری نماییم.
مهدی پیرهادی هم در واکنش به این لایحه پیشنهادی بیان کرد و افزود: ما هم در جریان ریز موضوعات و آمارها نبودیم اما بنظر می رسد که باید برای تشویق سازنده ها بخصوص در بافت ناپایدار نگاه ویژه ای داشته باشیم. بنا بر این پیشنهاد می شود که برای عوارض ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد ۳۵ درصد تخفیف، یک تا پنج میلیارد ۳۲ درصد تخفیف، پنج تا ۱۰ میلیارد ۳۰ درصد تخفیف و ۱۰ میلیارد به بالا ۱۰ درصد تخفیف داشته باشد که این به عدالت در شهر بیشتر نزدیک است.
آقامیری عضو دیگر شورای شهر تهران هم در واکنش به این لایحه اظهار داشت: شهرداری برای ایجاد جذابیت ساخت و ساز در تهران باید یک شوک وارد کند و این لایحه یک شوک است و دقت داشته باشید که همین حالا برای خوش حسابی ۲۰ درصد تخفیف می دهیم و ما می خواهیم با این لایحه ۱۵ تا ۵ درصد تخفیف بدهیم.
مهدی بابایی هم در واکنش به این لایحه اشاره کرد: بار اصلی ساخت و ساز در تهران به دوش فعالان ساخت و ساز است؛ اما متاسفانه فرهنگ غلطی جا افتاده که فعالان اقتصادی را با متخلفان و رانت بگیران یکسان می بینند که این به ساخت و ساز ضربه می زند.
وی با اعلان اینکه می بینیم که فعالان ساخت و ساز در تهران به شمال کشور و یا شهرهای اطراف مهاجرت کردند، اضافه کرد: باید مشوق هایی بدهیم که آنها به برگشت به تهران علاقمند شوند. هر چند که معتقدم در بحث جریمه قطع درختان نباید هیچ تخفیفی عرضه شود.
به گزارش فست تریپ به نقل از ایسنا، در نهایت مهدی چمران با اعلان اینکه همه اعضای شورا در کلیت این بحث که باید تخفیف داده شود اتفاق نظر دارند؛ اما در مورد جدول و نحوه تخفیف اختلاف نظر وجود دارد، اظهار داشت: دقت داشته باشید که افزایش درصد عوارض شهرداری هر چند اندک از نظر روانی موثر است و تاثیر بد بر روی ساخت و ساز می گذارد. همچون قیمت بنزین که تا قیمت کمی افزوده می شود، همه وسایل در سوپرمارکت ها و مغازه ها افزایش می یابد و بهتر است کلیت این لایحه به رای گذاشته شود؛ اما طی جلسات کارشناسی در مورد جزئیات آن تصمیم گیری می شود.
به گزارش فست تریپ به نقل از ایسنا، در نهایت اعضای شورای شهر به کلیات لایحه شهرداری تهران در مورد اصلاح مصوبه نحوه دریافت مطالبات حوزه شهرسازی با ۱۸ رای موافقت کردند.




منبع:

1401/08/11
09:44:22
5.0 / 5
1053
تگهای خبر: اتوبوس , امداد , بنزین , تولید
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است